Mooiste Schubert-liederen & 101 misverstanden

Schubert, geschilderd door Moritz von Schwindt met op de achtergrond het manuscript van Die Taubenpost en de cover van 101 misverstanden, (c) Dré de Man

24 september 2022 15.00, Amstelkerk, Amsterdam

Amstelveld 10 (vlak bij de Stopera)

bestel hier kaartje en boek

(Betalen via onder meer Ideal, Bancontact of PayPal is heel eenvoudig mogelijk via een beveiligde verbinding. Na betaling ontvangt u een bevestiging, maar in de zaal is ook een lijst met kaartkopers aanwezig. Het is op dit moment niet duidelijk of er ook nog kaarten vóór de aanvang van het concert in de zaal te koop zijn. Wilt u geen kaartje online kopen maar wel het concert bezoeken, stuurt u dan een mail.)

Tenor Dré de Man en pianiste Irina Sisoyeva geven al vijfentwintig jaar Schubertiades: concerten voor vrienden en kennissen, met vrijwel uitsluitend Schubert-muziek. Ter gelegenheid van de presentatie van het boek 101 misverstanden die je je geld, gezondheid en verstand kosten vindt de eerste openbare uitvoering in deze serie Schubertiades plaats met meteen het mooiste Schubert-programma dat maar denkbaar is.*

Dit evenement is nu eens géén misverstand dat je geld kost: je krijgt een prachtig Schubert-concert, een spraakmakend, uiterst leesbaar en vermakelijk boek, een zeer korte lezing/boekpresentatie én een drankje, allemaal voor € 22,- . Beter wordt niet in ’22.

Maar de winkelprijs van het boek is € 21,97,- dus je zou ook kunnen zeggen dat je € 0,03 betaalt voor een concert en een drankje. Zo is het in ieder geval gezien vanuit de vaste boekenprijs. Meer over uitvoerenden hieronder, meer over het boek: hier

Uitvoerenden en concertprogramma:

Dré de Man, tenor, Irina Sisoyeva, piano

Franz Schubert

  1. Liebhaber in allen Gestalten, D 558 
  2. Seligkeit, D 433
  3. Lob der Tränen, D 711
  4. Tränenregen, uit: Die schone Müllerin, D 795, X
  5. Der Wanderer an den Mond, D870
  6. Die Sterne D 939
  7. Lachen und Weinen, D 777
  8. Geistertanz, D 116

    korte pauze
  9. Die Taubenpost, D 957, XIV
  10. An den Mond, D 259
  11. Das Zügenglöcklein, D 871
  12. Auf dem Wasser zu singen, D 774
  13. Der Lindenbaum, uit: Winterreise, D 911, V
  14. Frühlingstraum, uit: Winterreise, D 911, XI
  15. Erlkönig, opus 1, D 328

Enkele bijzonderheden:

Liebhaber in allen Gestalten wordt zelden gezongen en al helemaal nooit in vier strofes met de derde strofe die hier gebruikt wordt. Dat geeft ook ruimte voor variatie in het lied. Op Tränenregen wordt uitgebreid ingegaani n de hoofdstukje over de misverstanden rond romantiek in het boek. In Die Taubenpost is op basis van een analyse die in het boek opgenomen van met name de tekst, is hier een kleine correctie  in de partituur uitgevoerd, bij die Träne selbst. Of je het er nu mee eens bent of niet, in ieder geval de moeite waard om er kennis van te nemen. Der Geistertanz wordt qua dynamiek en opbouw anders gezongen dan door anderen. In dit geval is dat zeker in Schuberts geest, want de koorversie die daarna maakte, vertoont diezelfde dynamiek. In Gute Nacht ten slotte wordt een versiering niet gezongen bij manche Stunde. Dat lijkt een klein detail, maar maakt de uitdrukking ervan toch anders, en illustreert hoezeer de liedkunst draait om zaken die vaak onder de oppervlakte verborgen blijven.

Biografieën

Irina Sisoyeva

Irina Sisoyeva is pianiste, begeleidster, repetitor en vocal coach. Zij werd geboren in Samara, Rusland en won prijzen in de Kabalevsky kinderconcours en het Volga pianoconcours voordat zij met onderscheiding afstudeerde aan het Staats Conservatorium van St. Petersburg in 1994 (Master). Zij voltooide haar postdoctarale graad in 1996 (Aspirantura).

In Rusland trad Irina op als soliste met de staatsorkesten in Samara, Volgograd, Vladovostok en St. Petersburg, gaf solorecitals en werkte ze als pianiste en begeleider bij het Filharmonisch Orkest van Vladivostok en de Opera van Vladivostok. Tussen 2001 en 2011 was Irina werkzaam als begeleider, repetitor en vocal coach bij Opera Studio Nederland. Ook werkte zij voor Opera Trionfo, Opera Zuid, Opera Minora, Opera aan Zee, Supierz Arts Management, Tact Arts Management en de James McCray Voice Studio.

Van 2010 (tot 2017) heeft Irina gewerkt als koorrepetitor voor De Nationale Opera en vanaf hetzelfde jaar treedt zij regelmatig op als productierepetitor bij operaproducties. Ook heeft zij gewerkt met het Nederlands Philharmonisch Orkest, Concertgebouw Amsterdam het Gergiev Festival in Rotterdam, het Grachten Festival in Amsterdam, Nederlands Kamerkoor, Capella Amsterdam, Rotterdams Concertkoor.

Irina heeft ook gewerkt als pianist en als coach voor Russische opera bij het Internationaal Vocalisten Concours summer school en werd uitgenodigd om Russische Opera masterclasses te geven voor de Opera Studio Toulouse. Zij werkt regelmatig als taalcoach met vele professionele koren in Nederland en met bezoekende internationale operazangers.

Dré de Man

Dré de Man begon op zijn tiende Gregoriaans te zingen in het kerkkoor te Chevremont. Tijdens zijn studie Nederlands maakte hij bij colleges van Willem Wilmink onder meer kennis met de gedichten van Heine en zo ontstond zijn nimmer aflatende liefde voor Lieder. Tijdens zijn studie schreef hij een scriptie over de veranderingen bij de overgang van het classicisme naar de romantiek aan de hand van de muziek van Schubert en bestudeerde hij de muziekgeschiedenis. Dat laatste kwam goed van pas toen hij in 1986 radioredacteur werd bij het blad KRO-Studio. Daar schreef hij af en toe toelichtingen bij klassieke werken.

In 1995 nam hij zijn eerste zanglessen en in datzelfde jaar begon hij te zingen in het Kammerchor Bad Bentheim. Na terugkeer in Nederland volgde een deelname aan de groep Opera Prullaria. Vanaf 1998 geeft hij regelmatig een concert uitsluitend voor vrienden en kennissen. Bij deze reeks van concerten was resp. is de term Schubertiade echt op zijn plaats, omdat de concertfeestjes inclusief après-chanter vaak meer dan twaalf uur duurden. Het boekpresentatieconcert zet die traditie voort.

Van 2010-2013 schreef hij recensies van liedconcerten voor zijn site Du holde Kunst. Ook interviewde hij in het kader daarvan hij meerdere zangers en pianisten, waaronder Peter Schreier, Robert Holl, Christoph Prégardien, Maarten Koningsberger en Julius Drake. Vanaf 1998 werkte hij samen met Irina, die in deze veel meer een docente dan begeleidster was en die een zeer grote inspiratie vormde. Meer dan een jaar geleden begon hij dankzij een onverwachte vocale progressie opnieuw zeer intensief met Irina samen te werken en dat resulteerde in het huidige concertprogramma.

* Uiteraard is het antwoord op de vraag welke de mooiste Schubert-liederen zijn, of wat het mooiste Schubert-progamma is, zeer persoonlijk. Bovendien spelen praktische overwegingen – de liederen moeten bijvoorbeeld een relatie tot een of meer misverstanden uit het boek hebben – een rol. Niettemin was er groot enthouiasme bij meerdere Schubert-kenners over de liedkeuze, dus laten we het maar erop houden dat het een mooi programma is.